Biblioteka

HARMONOGRAM PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

W ROKU SZKOLNYM 2021/2022

 

PONIEDZIAŁEK

WTOREK

ŚRODA

CZWARTEK

PIĄTEK

7.45 – 12.45 7.35 – 13.35 7.45 – 13.45 7.45 – 14.45 7.45 – 13.45

REGULAMIN CZYTELNI

 

  1. Z czytelni mogą korzystać wszyscy uczniowie, pracownicy szkoły, rodzice.
  2. W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów zgromadzonych w bibliotece tj. ze zbiorów czytelni i wypożyczalni. Każdy korzystający zostanie wpisany do zeszytu odwiedzin.
  3. Korzystanie z czytelni jest bezpłatne.
  4. W czytelni obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków.
  5. Z księgozbioru podręcznego i czasopism bieżących można korzystać tylko na miejscu.
  6. Czytelnik odpowiada za książki, czasopisma, płyty, sprzęt, z których korzysta.
  7. Sprzęt techniczny obsługuje tylko nauczyciel.

Dąbrowa Górnicza 01.09.2021r. 


REGULAMIN BIBLIOTEKI
III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
W DĄBROWIE GÓRNICZEJ

 

Ze zbiorów zgromadzonych w bibliotece można korzystać:
– wypożyczając je do domu,
– czytając lub przeglądając na miejscu,
– wypożyczając lub przeglądając w pracowniach przedmiotowych.

Prawa i obowiązki czytelników

 

  1. Z biblioteki mogą korzystać:
    – uczniowie,
    – nauczyciele,
    – inni pracownicy szkoły,
    – rodzice.
  1. Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
  2. Korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone materiały.
  3. Jednorazowo można wypożyczyć 3 książki na okres miesiąca.
  4. Wobec czytelników przetrzymujących książki stosuje się procedurę wstrzymania dalszych wypożyczeń do momentu zwrotu zaległych pozycji.
  5. Czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu pozycji.
  6. W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki i innych materiałów czytelnik zobowiązany jest zwrócić taką samą pozycję albo inną wskazaną przez bibliotekarza.
  7. Umożliwia się wypożyczanie zbiorów na okres ferii zimowych oraz wakacji.
  8. Uczniowie klas programowo najwyższych zobowiązani są zwrócić wypożyczone materiały w terminie wskazanym przez Dyrektora Szkoły.
  9. W przypadku zmiany miejsca pracy lub szkoły czytelnik zobowiązany jest przed odejściem rozliczyć się z biblioteką.
  10. W bibliotece prowadzone są zajęcia opiekuńczo-wychowawcze dla uczniów nieuczęszczających na lekcje religii.

Dąbrowa Górnicza 01.09.2021r.


Informujemy, że biblioteka szkolna, dzięki przekazanym darom, wzbogaciła się o 50 płyt DVD z kolekcji „Wojna i Broń”. Dzięki filmom możecie odkryć tajemnice historii wojennej i militariów. Oglądając pasjonujące produkcje poczujecie wielkie emocje, jakie na przestrzeni wieków towarzyszyły uczestnikom słynnych bitew. Poznacie wszystkie techniczne sekrety broni i systemów zbrojeniowych. Dzięki wyjątkowym ujęciom będziecie mogli przenieść się do sensacyjnego świata wydarzeń wojennych. Zachęcamy do wypożyczeń.


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – projekty

W związku z przystąpieniem naszej szkoły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie
w swoich klasach realizowali projekty.

Klasy pierwsze: „Stop używkom” 

Klasa I a przystąpiła do realizacji projektu „Stop używkom” podczas nauczania zdalnego. Uczniowie jeszcze w trakcie pobytu w szkole zapoznali się z nowościami zakupionymi do biblioteki poruszającymi kwestię używek. Na zajęciach z wychowawcą korzystali z materiałów zamieszczonych na platformie epodręczniki: Używki, czym są i dlaczego są szkodliwe https://epodreczniki.pl/a/uzywki-czym-sa-i-dlaczego-sa-szkodliwe/DBfMArZu2. Na lekcji rozmawiali m. in. o tym dlaczego ludzie stosują używki, co robią, aby poprawić swoje samopoczucie, jak skutecznie odmawiać. Efektem końcowym projektu było przygotowanie plakatów oraz prezentacji na temat „Stop używkom”.


21.10.2020r. uczniowie klasy 1b na zajęciach z wychowawcą w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zrealizowali projekt „Stop używkom!!!” Rozmawiali o  szkodliwości używania nikotyny, alkoholu, narkotyków, dopalaczy… Młodzież wykazała się dojrzałością i wiedzą na temat szkodliwości  stosowania różnego rodzaju używek.

Zwieńczeniem projektu było wykonanie ciekawych plakatów mówiących: NIE UŻYWKOM.


Klasy drugie: „Foto książka”

Uczniowie klasy II ag wzięli udział w zdalnej lekcji wychowawczej z Microsoft Teams „Mam prawo do bycia sobą – zachowania asertywne”. Scenariusz lekcji powstał na podstawie książki Roberta Alberti: „Asertywność” pozyskanej z tytułu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Zostały również wykorzystane materiały z portalu www.interklasa.pl oraz z portalu www.scholaris.pl.

Najpierw uczniowie otrzymali link do filmiku prezentującego różne sytuacje, w których należy być asertywnym. Później rozmawialiśmy o relacjach międzyludzkich. Każdy człowiek ma wybór, może zachowywać się ulegle, agresywnie lub asertywnie. Warto jednak zadać sobie pytanie, jak się później czuje on i jego otoczenie. Na koniec uczniowie wykonali ćwiczenie on – line, którego celem było pokazanie, czy zrozumieli pojęcie asertywności. Zadanie polegało na rozpoznaniu wśród zaproponowanych siedmiu zachowań tych asertywnych. Uczniowie zostali również zapoznani z listą praw każdego człowieka.

Dlaczego warto być asertywnym? Ponieważ jest to świetny sposób na to, jak w kontaktach z innymi wykorzystać swoje prawa, nie przekraczając granicy cudzych. Będąc asertywnym zwiększamy szacunek do samego siebie, stajemy się bardziej pewni siebie i zadowoleni, że jesteśmy sobą.

Ponadto uczniowie klasy II ag zostali zapoznani z listą książek zakupionych do biblioteki i zachęceni do czytania, a do realizacji projektu „Foto-książka” przystąpili już podczas nauczania zdalnego. Mieli podzielić się swoimi przemyśleniami, które wywołała u nich czytana lektura. Mile widziane są fotografie. Refleksje na temat przeczytanej książki być może zachęcą innych do czytania.

Oto niektóre z nich:

Simon Beckett – „Zapisane w kościach” – To druga część z serii o doktorze Hunterze i to wyśmienicie, że biblioteka pozwala nam nie tylko zacząć przygodę z jakąś książką, ale zagłębić się w nią dalej 🙂 Trzymająca w napięciu, nie da się jej czytać dłużej niż 2 dni, bo za bardzo wciąga!

Stephen King – „Lśnienie” – Film widziałem kilka razy i nareszcie mogłem przeczytać też książkę. Świetny horror i trzyma w napięciu równie mocno jak film. King to istny mistrz!

Agatha Christie – „Morderstwo w Orient Expressie” – Jedna z najbardziej znanych książek Agathy Christie, niezbyt gruba, więc szybko się czyta. Można powiedzieć, że jedyna w swoim rodzaju – a zwłaszcza zaskakujące zakończenie.

John Green – „Gwiazd naszych wina” – Do przeczytania książki zachęciła mnie jej wyśmienita ekranizacja. Rewelacyjnie napisana, przedstawiająca dość trudny temat, ale pełna poczucia humoru 🙂 Nie obejdzie się jednak bez paczki chusteczek!

„Proza Remigiusza Mroza… Chyłka – Kunszt prawniczki, wiedza, ciekawość, dążenie do prawdy, zaskakujące zwroty akcji … z całego serca polecam. Cytując autora ,,Kiedy życie rzuca Ci kłody pod nogi, zacznij budować z nich schody, zajdziesz wysoko”- ,,Inwigilacja” (5 część serii o Joannie Chyłce)”.


Klasa II a sp zrealizowała projekt „Foto książka”. W ramach przedsięwzięcia uczniowie wzięli udział w zajęciach:
„W poszukiwaniu książki – moje preferencje czytelnicze”

Zajęcia odbyły się w czasie nauczania zdalnego, kiedy kontakt młodzieży z biblioteką, czytelnią jest niestety utrudniony. Uczniowie wiedzą już, jak korzystać z wypożyczania przez Internet, przejrzeć zbiory biblioteczne wg. katalogów udostępnianych przez biblioteki, jednak zdają też sobie sprawę, że wtedy można zobaczyć najczęściej tylko tytuł, autora, czasem  okładkę.

Zastanawialiśmy się, jak pójść krok dalej – czyli sięgnąć do recenzji zamieszczanych przez wydawnictwa, wejść na czytelnicze portale społecznościowe, przestudiować sondaże, albo –  skorzystać z rad  znajomych, którzy książkę już czytali. Ale nawet jeśli pochłonęli ją jednym tchem lub czytali smakując powoli każde zdanie, oddając się refleksjom, przemyśleniom, to zapytają – jakiej książki szukasz, jakie są Twoje czytelnicze preferencje?

Z rozmów z uczniami wynika, że najczęściej sięgają po pozycje, które:

  1. Opowiadają o świecie ich rówieśników – bo wtedy łatwo wejść w świat bohaterów, ich role
  2. Są z pogranicza świata realnego i science fiction- bo można uciec od trudnej codzienności, znaleźć dla siebie inspirację, pobudzić kreatywność
  3. Podejmują tematy walki z przeciwnościami losu lub samym sobą, zmagania się  z własnymi słabościami – bo można zdobyć wiarę i nadzieję
  4. Odnoszą się do wartości, które są bliskie każdemu – przyjaźni, miłości, tolerancji, afirmacji życia  i drugiego człowieka
  5. Pokazują kulisy pracy w służbach mundurowych– zgodnie ze specyfiką klasy policyjnej

Wyzwanie zaprezentowania swoich wyborów podjęli uczniowie, aby zachęcić do sięgnięcia po zbiory zakupione do biblioteki szkolnej. Są to  prace plastyczne oraz zdjęcia pokazujące co warto przeczytać.


Uczniowie klasy II bg w ramach projektu „Foto-książka” wzięli udział w konkursie klasowym na zdjęcie – plakat  przedstawiający „Najciekawszą Książkę”. Następnie swoje prace zaprezentowali w bibliotece szkolnej organizując wystawkę tematyczną.


Uczniowie klasy II C SP w ramach projektu „Foto-książka” wzięli udział w zajęciach „Moje spotkanie z nową ofertą wydawniczą w bibliotece szkolnej”. Celem było poznanie funkcjonowania oraz działań podejmowanych i realizowanych w bibliotece szkolnej. Uczniom zaprezentowano nowości zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Szczególną uwagę zwrócono na tytuły dotyczące fotografii. Uczniowie po zapoznaniu się z literaturą fachową ćwiczyli swoje umiejętności podczas wykonywania zdjęcia, które jak mówi tytuł projektu łączą ze sobą foto i książkę, czyli techniczne zasady robienia zdjęć i promocję ciekawych nowości.


Uczniowie z klasy II C G pod opieką wychowawcy zrealizowali w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa projekt „Foto-książka”. Na początku uczniowie zapoznali się z nowościami zakupionymi do biblioteki szkolnej na temat sztuki jaką jest fotografia. Poznali magię światła, nauczyli się bardziej kreatywnego patrzenia i komponowania obrazów. Dowiedzieli się o technikach, które każdy fotograf powinien znać, by robić lepsze zdjęcia przyrody, krajobrazów i ludzi. Poznali także twórcze metody, takie jak tworzenie „deszczu” i fotografowanie „duchów”, posiedli również wiedzę na temat sprzętu i programów do obróbki zdjęć. Projekt zakończyli poczuciem,  że fotografii może nauczyć się każdy, a tym samym obalili stereotyp, że jest to dziedzina tylko dla wybranych. A oto uczniowie podczas przygotowań do projektu oraz efekty ich pracy.

Na lekcji języka polskiego uczniowie kontynuowali projekt „Fotoksiążka – jak zrobić fajne zdjęcie?” Nauczyciel przypomniał jakie obowiązują zasady pisania recenzji. Natomiast zadaniem uczniów było zrecenzowanie wybranej książki zakupionej do biblioteki, z której warto skorzystać chcąc zrobić dobre zdjęcie. Wybrane recenzje zamieszczamy poniżej.

Książka, która najbardziej przypadła mi do gustu nosi tytuł ,, Zdjęcia z duszą ”, pióra Davida duChemin’a. Zwraca ona uwagę na wiele ważnych kwestii podczas robienia zdjęć, takich jak światło, cień, tło, czy ustawienie obiektywu. Bardzo podobało mi się, że były poukładane rozdziały, co dało dużą przejrzystość. Informacje były zrozumiałe i bardzo pomocne, a fotografie piękne. Bardzo przydatne jest to, że książka zwraca uwagę nie tylko na oczywiste kwestie odnośnie robienia zdjęć, ale również na te mniej konwencjonalne, ale nadal bardzo ważne. Według mnie warto zajrzeć do tej książki że względu na mądrości z niej płynącej. Można się wiele dowiedzieć odnośnie robienia zdjęć.

K.O.

„Fotografia bez tajemnic” Bryana Petersona doskonale mogłaby zostać podstawowym podręcznikiem w klasach o profilu fotograficznym. Uczniowie, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę w zakresie fotografii i fotografowania z powodzeniem mogliby go wykorzystać. Każdy, kto chce mieć większe pojęcie o tym, czym są przysłona, balans bieli, ekspozycja albo czas naświetlania śmiało może sięgać po tą pozycję. W książce znajdziemy podstawowe informacje, potrzebne nam do robienia nie byle jakich fotek, ale profesjonalnych ujęć fotograficznych. Ponieważ fotografia wymaga nie tylko „dobrego oka”, ale również podstawowej wiedzy w tym zakresie – wiedzy połączonej z umiejętnościami.

Praktycznie zawsze, kiedy widzimy zdjęcie, które wywarło na nas duże wrażenie, zastanawiamy się nad tym, jak jego autor uzyskał tak niesamowity i imponujący efekt?

Dzięki takim książką, jak „Fotografia bez tajemnic” Bryana Petersona mamy możliwość poznania kilku sekretów wielkich fotografów, którzy nie tylko pokazują swoje umiejętności i wiedzę, ale dzielą się także swoimi „sztuczkami” oraz patentami. Nie daje nam to oczywiście gwarancji, że wykonamy zdjęcia tak dobre jak profesjonalni fotografowie. Mało tego, nie mamy nawet gwarancji, że zrobimy choć jakościowo zbliżone zdjęcia. Mamy za to gwarancję, że wiedzę, którą przekaże nam fotograf, będziemy mogli wykorzystać w praktyce – i to z niezłym skutkiem.

Każdy z ujętych w książce tematów ilustrują zdjęcia, które pomagają zrozumieć w praktyce zagadnienia teoretyczne. Zaś w celu udoskonalenia warsztatu fotograficznego autor wprowadził ćwiczenia, które każdy fotograf – amator, czy fotograf – uczeń jest w stanie wykonać samodzielnie. Książka ta, chociaż zawiera bardzo dużo technicznych wiadomości, jest po prostu inspirująca. Bryan Peterson kolejny raz udowadnia, że „sucha” wiedza, podana w interesującej oprawie, może być fascynującą wyprawą w nieznane. A zwykła teoria poparta przykładem kilku zdjęć sprawia, że nie uczymy się bezmyślnie na pamięć – nasza nauka od razu staje się łatwa i przyjemna.

Przewodnik wykorzystać może zarówno osoba, która interesuje się fotografią portretową, jak i fotografowaniem przyrody. Każdy znajdzie w nim dla siebie coś, co przykuje jego uwagę i co będzie mógł zastosować w swojej pracy z aparatem. „Fotografia bez tajemnic” to bardzo dobry poradnik, który niczym przewodnik turystyczny przeprowadzi czytelnika przez najważniejsze i najatrakcyjniejsze miejsca – oczywiście fotograficzne. Jak zwykle u Petersona, publikacja napisana jest lekkim i przystępnym językiem, który zrozumieć będzie w stanie każdy. Nie jest to bowiem przewodnik dla zawodowców, obfitujący w fachową terminologię, a podręcznik dla szerokiego grona odbiorców. W książce bardzo szybko można się odnaleźć i bardzo łatwo się też po niej poruszać. Autor podzielił poradnik na części, które dodatkowo wyróżnił wizualnie, a do tego dodał spis treści. Łatwość i przejrzystość oraz dodatkowo rzetelność to cechy, które zawsze towarzyszą publikacjom wychodzącym spod ręki Bryana Petersona. Dlatego z czystym sumieniem polecam tę książkę. Myślę, że książka byłaby doskonałym prezentem urodzinowym, czy nawet mikołajkowym.

A.M.


Klasy trzecie: „Polecam Ci książkę”

Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat nowości wydawniczych znajdujących się w szkolnej bibliotece, pogłębili umiejętności wyrażania własnych opinii na temat ulubionej książki.  Na zakończenie projektu uczniowie napisali recenzje książek, które polecają kolejnym czytelnikom.

Czy łowca potworów złowił moje serce?

O tej serii jest już głośno od jakiegoś czasu, a mianowicie już od roku 2007, kiedy to na rynek wyszła gra o przygodach Białego Wilka. Oczywiście jest tutaj mowa o słynnej sadze wiedźmińskiej autorstwa nie kogo innego jak wspaniałego Andrzeja Sapkowskiego. W tej recenzji nie będę udawać, że jest ona napisana obiektywnie, ponieważ na pewno taka nie będzie, bo z Geraltem z Rivii jak i samym panem Sapkowskim znam się już nie od dzisiaj i tak samo długo podziwiam świat jak i bohaterów stworzonych na łamach książek o wiedźminie. Jakie to były piękne dni, gdy z zapartym tchem śledziłam przygody gburowatego głównego bohatera i całej pociesznej ferajny na którą składają się chociażby Ciri, Yennefer i Jaskier.

Myślę, że jest to jedna z najlepiej napisanych serii w tym gatunku literackim, jakim jest oczywiście fantastyka. Andrzej Sapkowski zabiera nas do świata pełnego magii, elfów, krasnoludów,  czarownic, wiedźminów i potworów, utrzymując klimat w realiach czasów średniowiecza. Poznajemy więc rycerzy, królowe, myśliwych, oberżystów i innych trudniących się profesjami dzisiaj już zbytecznymi.

Autor stylizując język powieści używa wielu archaizmów, co moim skromnym zdaniem jest strzałem w dziesiątkę. Mogłam niemal poczuć się jakbym stała obok bohaterów i przysłuchiwała się ich rozmowom pełnym sarkastycznych odpowiedzi Geralta, pełnych jadu słów Yennefer czy niewybrednych żartów krasnoludów.

Kolejną zaletą jest wielowymiarowość bohaterów. W sadze wiedźmińskiej nie ma nudnych, szablonowych ludzi, każdy jest inny i wyrazisty. Geralt chociażby cały czas próbuje wybrać między dobrem a złem, jednak w większości sytuacji wybór ten nie jest wcale taki oczywisty jak mogłoby się wydawać. Bardzo doceniam również to, że główny bohater nie jest idealny. Biały Wilk bowiem posiada wiele wad, jednak nie jest to coś, co zniechęcałoby mnie do czytania, a wręcz odwrotnie, bo dość już mam czytania o nieskazitelnych w swojej doskonałości rycerzach, którzy tylko czekają na okazję by zbawić świat. Nie lubię takich bohaterów, ponieważ nie ma w nich nic z człowieka z krwi i kości, który posiada jakieś skazy na charakterze. Dlatego więc Geralt z Rivii jest dla mnie jedyny w swoim rodzaju i już na zawsze pozostanie w moim sercu jako przykład dobrze ujętej postaci.

Jednak najbardziej zachwycił mnie w tej serii przedstawiony przez Sapkowskiego obraz świata. Świata pełnego podziałów, nieuczciwości i rasizmu, gdzie możemy zobaczyć problemy, które z łatwością możemy przyporządkować naszej rzeczywistości. Historia Starszych Ras jest pełna bólu i cierpienia, ponieważ walczą oni o możliwość bycia wolnymi od ludzkich uprzedzeń i życia w spokoju. Wiedzą jednak, że tak się nie stanie ponieważ nie mają szans w walce z ludźmi, którzy przybywając do świata wiedźmina zajęli ziemię należącą wcześniej do elfów, krasnoludów i niziołków. Jest to właśnie przykład dojrzałości z jaką Sapkowski zabrał się do pisania tej serii i nie traktuje on czytelnika jak dziecka, któremu trzeba wskazać gdzie jest dobro a gdzie zło. Sami musimy więc zinterpretować działania bohaterów, czy potępiamy ich za ich uczynki, czy wręcz odwrotnie.

Naprawdę historia wiedźmina nie mogła zostać lepiej napisana i jeśli miałabym szukać jakichkolwiek wad, to nie wiem czy byłabym w stanie jakiekolwiek znaleźć. Może to przez sentyment, z którym podchodzę do tych książek, a może to jest naprawdę dzieło przełomowe i epickie, nie wiem sama. Chyba w takim razie musicie ocenić sami.

Saga wiedźmińska. Dwa słowa, które zmieniły moje spojrzenie na świat i literaturę. Teraz nie ma książki, której nie porównywałabym do Wiedźmina, nie ma bohatera, którego nie zestawiłabym z Geraltem. Cóż mogę jeszcze powiedzieć? Cudowna książka cudownego autora z cudownymi bohaterami osadzona w cudownym świecie. Więc mimo, że przeczytałam już sagę wiedźmińską 7 razy, to w planach mam dalsze godziny spędzone na podążaniu za historią Białego Wilka. Według mnie najlepsza seria na świecie!

A.M.

„Insygnia Śmierci”

Niedawno skończyłam czytać całą serię książek Harrego Pottera. Największe wrażenie wywarła na mnie ostatnia część serii pt. „Insygnia Śmierci”. Pożegnanie z książkowym Harrym Potterem odbyło się moim zdaniem, w wielkim stylu. Autorka w sposób spektakularny i jeszcze bardziej fantastyczny przedstawiła ostatnie przygody Harrego i jego przyjaciół – Rona i Hermiony.

Po śmierci Profesora Dumbledor’a wydaje się, że nadzieja całkowicie zniknęła z tego magicznego świata. Bo przecież sędziwy dyrektor Hogwartu był jedynym, kogo Czarny Pan się bał. Teraz jest tylko trójka przyjaciół a przeciwko nim dosłownie cały świat. Misja, którą Harry musi wykonać jest niezwykle niebezpieczna. Odnalezienie horkruksów, w których Voldermort poukrywał cząstki swojej duszy to nie przelewki. Do tego nie do końca wiadomo, czym są przedmioty, ani gdzie należy ich szukać. Bohaterowie nie wracają już do Hogwartu. To miejsce, jak i wiele innych włącznie z Ministerstwem Magii oraz ulicą Pokątną przestało być bezpieczne. Rozpoczyna się więc trudna podróż w poszukiwaniu horkruksów, a im bliżej są odnalezienia kolejnych przedmiotów, tym ciężar odpowiedzialności za uratowanie świata czarodziejów zaczyna ciążyć coraz bardziej. Do tego dochodzi oddzielny wątek fantastycznej legendy w postaci Insygniów Śmierci. Tajemniczych, magicznych przedmiotów, które jak mówi legenda, dają posiadaczowi władzę nad sama śmiercią. Bardzo kuszące szczególnie z punktu widzenia Sami-Wiecie-Kogo. Tylko czym one są i czy tak naprawdę istnieją? Jak zakończy się ta przygoda? Czy groźba śmierci wisząca nad Harrym spełni się? Jaki będzie finał książki?

„Insygnia” obfitują w przygody. Nic dodać nic ująć, ta książka mimo, że ma w sobie niewiele radosnych scen, jest wspaniałym punktem kulminacyjnym całej serii. Choć ze swojej strony zapewne będę często wracać do książek opowiadających o przygodach Harrego Pottera, to jednak cieszę się, że historia nie ciągnie się przez jeszcze kilka tomów. Ta ostatnia część pokazuje talent jakim dysponuje Rowling oraz umiejętność pisania wspaniałych zakończeń, czym może poszczycić się niewielu pisarzy.

Harry Potter jest znanym tytułem na całym świecie. Podbił serca dzieci, a nawet i dorosłych. To dzięki serii Potteradzieci i młodzież polubiły czytanie. Tak jest również ze mną. Czytając o przygodach Harrego zapominam o całej rzeczywistości, jest to zdecydowanie moja ulubiona seria. Moim zdaniem J.K Rowling jest genialną pisarką i jej książki są fantastyczne! Podbiła serca młodych czytelników, w tym także i moje. Komu poleciłabym całą serię Harrego Pottera? Wszystkim! Myślę, że cała seria książek spodoba się i nastolatkom, i dorosłym. To świetnie spędzony czas dla każdego. Całą serię, łącznie z tą ostatnią częścią warto jest przeczytać. Nic od dawna mnie tak bardzo nie pochłania jak magia tej serii. Podsumowując, „Harry’ ego Pottera i Insygnia Śmierci” oceniam celująco.

A.M.

Smoki, wilkory i inne stwory w niezwykłym świecie Martina.

„Gra o tron”. Chyba nie ma już osoby, która nie słyszałaby o tej książce i jest ku temu powód, ponieważ jest to powieść powalająca na kolana. Autorem tego dzieła jest oczywiście George R. R. Martin, który pracuje już nad tą serią książek od 1996 roku. Jest ona tak dobra, że na jej podstawie powstał serial opisywany przez wielu za najlepszy seria wszechczasów. Ja, osobiście będąca dopiero na początku podróży z bohaterami wykreowanymi przez Martina, ocenię tutaj pierwszą część cyklu „Pieśni lodu i ognia”.

W świecie, gdzie każdy jest wrogiem każdego o władzę walczą potężne rody Westeros, które pragną posadzić członka swojej rodziny na żelaznym tronie. Będąc wciągniętymi w wir intryg, walk i zdrad łatwo zapomnieć, że w powieści występują również magiczne stworzenia takie jak smoki i tajemniczy Inni. Moim zdaniem właśnie to odróżnia tę książkę od wszystkich z tego gatunku. Tutaj na pierwszym planie są bohaterowie, pełnokrwiści, napisani bardzo dokładnie i rzeczywiście, a nie magia, która jest jedynie tłem dla osób przedstawionych w „Grze o tron”.

W trakcie czytania towarzyszymy kilku bohaterom, którzy zmiennie są narratorami powieści. W pierwszej części towarzyszą nam członkowie rodu Starków: Eddard, Sansa, Arya, Catelyn i Brandon, jak i również Daenerys z rodu Targaryenów i Tyrion z rodu Lannisterów. Tutaj przyznam szczerze na początku mojej podróży z tą książką strasznie denerwowała mnie cały czas zmieniana narracja, jednak po czasie zdołałam docenić to jak wspaniale jest doświadczać pewnych zdarzeń z różnych punktów widzenia. Tak więc początkowa wada przerodziła się w zaletę.

Myślę, że kolejną świetną rzeczą w tej książce jest jej wierność rzeczywistości. Pomimo wielu fantastycznych elementów wydarzenia przedstawione tam możemy porównać nawet do niektórych wydarzeń historycznych. Martin nie powiela schematów wcześniej przedstawianych w powieściach fantasy. Nie mamy tutaj odwiecznej walki dobra ze złem, za to główną osią na której bohaterowie się poruszają są niekiedy bardzo złożone relacje międzyludzkie. Pomimo tego, że towarzyszymy lordom i damom to jednak są oni dalej ludźmi, posiadają wady.

Złożoność świata i bohaterów owocuje w tym przypadku nieprawdopodobnie dobrą książką, która mimo tego że posiada aż 700 stron jest bardzo wciągająca i ja osobiście poświęciłam się jej lekturze przez dwa dni, podczas których nie robiłam nic innego poza zaczytywaniem się tym niesamowitym dziełem. Moim zdaniem bardzo ciężko jest stworzyć tak realistyczny i jednocześnie niezwykły świat, który nie podąża za wcześniejszymi schematami, a jest całkowicie oryginalny. Dlatego jeśli jeszcze nie przeczytaliście „Gry o tron” to teraz właśnie nadszedł na to czas!

J. H


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w naszej szkole

Otrzymaliśmy dotację w wysokości 15000 zł na zakup książek do biblioteki szkolnej z przeznaczeniem na promocję czytelnictwa.
Wszyscy: uczniowie, rodzice, nauczyciele włączyli się do przygotowania  listy propozycji książek do zakupu.
Lista książek została zaopiniowana przez Radę Rodziców, Samorząd Uczniowski oraz Miejską Bibliotekę Publiczną
i Filię Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej.
Teraz trwa wpisywanie książek do programu bibliotecznego MOL Net+, żeby wszyscy mogli jak najszybciej korzystać
z zakupionych nowości.

Nowości zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:

LISTA NR 2

ZAŁUSKA K.: Nad lawendowym morzem

DAVIES N.: Na krańce świata

DAVIES N.: Europa

DAVIES N.: Europa między Wschodem a Zachodem

DAVIES N.: Europa walczy 1939-1945

DAVIES N.: Mikrokosmos

DAVIES N.: Wyspy

FLANAGAN J.: Zwiadowcy

JASIENICA P.: Polska Jagiellonów

JASIENICA P.: Rzeczpospolita Obojga Narodów

JASIENICA P.: Polska Piastów

DAVIES N.: Powstanie ’44

DAVIES N.: Biały orzeł – czerwona gwiazda

DAVIES N.: Zaginione królestwa

DAVIES N.: Boże igrzysko

KOSMOWSKA B.: Samotni.pl

BERĘSEWICZ P.: Wszystkie lajki Marczuka

KOSMOWSKA B.: Buba

RYRYCH K.: Król

JAGIEŁŁO J.: Kawa z kardamonem

JAGIEŁŁO J.: Tiramisu z truskawkami

JAGIEŁŁO J.: Czekolada z chili

MRÓZ R.: Hashtag

HARDY J.: Jazda na rydwanie

KOSMOWSKA B.: Niechciana

LANG H.: Kobiety z bloku 10

SZUDROWICZ E.: Śmierć w błękitnej lagunie

WAŃKOWICZ M.: Monte Cassino

BECKETT S.: Zimne ognie

BEDNAREK A.: Pasażer na gapę

KOSZEWSKA M.: Kiedyś nadejdzie ten dzień

LINGAS-ŁONIEWSKA A.:  Zakochane Trójmiasto

JANISZEWSKA A.: Po drugiej stronie

KOPER S.: Polscy szpiedzy

DĘBSKI P.: Magnaci

RUSZEL M.: Strażnik Tresaonu

GOŁKIEWICZ W.: Dorastanie w cieniu wojny

JANISZEWSKA A.: Kuzynka Marie

ORLIŃSKA Z.: Biały teatr panny Nehemias

RYRYCH K.: Wyżej niż wysoko

RYRYCH K.: Denim blue

ŁUCZAK P.: Cyrki bezpłatne

BĄKIEWICZ G.: O melba!

KOSMOWSKA B.: Pozłacana rybka

RYRYCH K.: Zyg-zyg marchewka

RYRYCH K.: Bachor

RYRYCH K.: Mała Jerzego

RYRYCH K.: Jasne dni, ciemne dni

TROJANOWSKI T.: Stroiciel

RYRYCH K.: Pepa w raju

SZYMECZKO K.: Czworo i kości

BERĘSEWICZ P.: Pieniądze albo kasa

JAGIEŁŁO J.: Tylko gdy pada deszcz

RYRYCH K.: Skrzydłak

BECKETT S.: Zapisane w kościach

BECKETT S.: Rany kamieni

PAVONE C.: Kobieta, której nikt nie znał

SZATARSKA A.: Niebezpieczna gra

ANDER P.: Mroczny rewers

BECKETT S.: Szepty zmarłych

BECKETT S.: Niespokojni zmarli

FOLLETT K.: Klucz do Rebeki

FOLLETT K.: Zima świata

FOLLETT K.: Papierowe pieniądze

FOLLETT K.: Upadek gigantów

FOLLETT K.: Kryptonim „Kawki”

FOLLETT K.: Świat bez końca

FOLLETT K.: Noc nad oceanem

FOLLETT K.: Na skrzydłach orłów

FOLLETT K.: Słup ognia

FOLLETT K.: Lot ćmy

FOLLETT K.: Człowiek z Sankt Petersburga

FOLLETT K.: Filary ziemi

FOLLETT K.: Krawędź wieczności

SOSNOWSKA E.: Majka

MIOSGA L.: Anioł stróż czy czekolada?

GOŁĘBIOWSKI G.: Dług krwi

BOWLING N.: W cieniu bohaterów

ARSDALE P.: Bestia

WOŹNIAK B.: Galeria

SPRINGER N.: Enola Holmes

CHLUPOVA D.: Trzecia terapia

LESZCZYŃSKI M.: Bez litości i przebaczenia

NOWAK J.: Antosia

MOŹDZIERZ J.: Cygański tost

ZBIRÓG D.: Szansa na start

BREŚ M.: Szepty przeszłości

SEAGER C.: My (secret) Youtube life

SUKKAR S.: Chłopiec z Aleppo, który namalował wojnę

KUJAWSKA K.: Nowy dom

WYSOCKI S.: Anioł trzeciego świata

CHOO Y.: Nocny tygrys

BATES L.: Spalona

GÓRNICKA, G.: Kulturalna zawierucha

GIERASIMIUK-MERTA E.: 3600 gramów szczęścia

GŁOWACKA, K.: Misfit

RAWSTHORNE P.: Nowy chłopak

YORK V.: Oh my god!

BEDNAREK A.: Skazany na zło

KRAUZE M.: Zaufaj mi jeszcze raz

GOLUCH K.: Czerwona zemsta

LAWRENCE P.: Orangeboy

KĄDZIOŁKA  M.: Jak przeżyć szkołę

KUCHALSKA A.:  Elul

BROOKS K.: Dziennik z bunkra

AINSWORTH E.: Krzywda

BEDNAREK A.: Córeczki

GOLDMAN K.: Abrah

HRYNIEWICKI E.: Czarne koty

BROOKS K.: iBoy

LUEDDECKE L.: Gdzie niebo mieni się czerwienią

KRAUZE M.: Czekałam na ciebie

BLACK H.: Okrutny książę

ROTH V.: Spętani przeznaczeniem

DEGÓRSKA I.: Internat

SOBOL B.: Cudzoziemka

LECHOŃSKI D.: Boski smak wanilii

KIERZK C.: Andyjski dysk

DĄBROWSKA A.: Odlecimy stąd

HAJDENRAJCH W.: Elbing-Elbląg

JĘDRYKA A.: Zeszyt do historii

KLISZEWSKI M.: Bez rozgrzeszenia

KUBICA M.: Tamta kobieta

STANKOWSKI W.: Klara

MURAWSKA N.: Życie jest piękne

BEDNAREK A.: Inspiracja

PŁOSZAJ A.: Bigamista

Derdo M.: Wrzosowisko

SEGE:  W drodze do wolności

KNEIDL L.: Jednak mnie kochaj

LOS E.: Ćma

PITCHER C.: To kłamstwo cię zabije

SAR A.: Korpoface

DELEVINGNE C.: Mirror mirror

WÓJTOWICZ M.: Post scriptum

MROZEK R.: Intro ligdre

Szymańska A.: Domek

ŻEROMSKI S.: Przedwiośnie

SZYMBORSKA W.: Wszelki wypadek

GAUTIER B.: Zbigniew Herbert i poetyka daru

GLUKHOVSKY D.: Metro 2035

VAAS R.: Po prostu Hawking

LACKBERG C.: Książniczka z lidu

LACKBERG C.: Kamieniarz

LACKBERG C.: Fabrykantka aniołków

LACKBERG C.: Syrenka

KUZIAK M.: Jak mówić, rozmawiać, przemawiać?

CZERNIAWSKA E.: Jak się uczyć?

KUZIAK M.: Jak mówić, rozmawiać, przemawiać?

KUZIAK M.: Jak pisać?

TOMCZYK-MARYON M.: Jak czytać gazety

PRUS B.: Lalka

FLANAGAN J.: Drużyna

KING S.: Mroczna wieża

RILEY L.: Siedem sióstr

ŚLRDZIŃSKI K.: Wyklęta armia

MICKIEWICZ A.: Konrad Wallenrod

LISTA NR 1

Olga Tokarczuk:  Księgi Jakubowe

Harlan Coben: O krok za daleko

Stephen King:  Pan Mercedes, Znalezione nie kradzione, Koniec warty,  Dallas 63, Cujo, Zielona mila, Lśnienie,  Stukostrachy

John Green : Gwiazd naszych wina

Monika Kowaleczko-Szumowska: Galop 44

Eric Bell: Alan Cole nie jest tchórzem

Ransom Riggs: Osobliwy dom pani Peregrin

Jarosław Grzędowicz: Pan lodowego ogrodu

Dmitry Glukovksy:  Metro 2034 i 2035

Dmitry Glukovsky:  Futu.re

Brendan Mull:  seria Baśnioboru

Mark Galeotti : Wory-tajemnice rosyjskiej supermafii

Wojtek Drewniak:  Historia Bez Cenzury I,II, III

Magda Knedler : Położna z Auschwitz

Andrzej Sapkowski:  saga wiedźmińska

Victoria Scott:  Ogień i woda,  Kamień i sól

Neil Gaiman: Mitologia nordycka

Alexandra Bracken:  Podróżniczka

Sławomir Mrozek:  Policja

Bond Gwenda:  Stranger Things. Mroczne umysły

Ferenc Molnár:  Chłopcy z Placu Broni

Joanne Kathleen Rowling:  Zbrodnie Grindelwalda

Robert Galbraith: Wołanie kukułki

Georg  R.R. Martin:  seria Pieśń lodu i ognia

Laura Sebastian:  trylogia Księżniczka popiołu

Colleen Hoover : Maybe someday,  Maybe Now. Maybe Not

Remigiusz Mróz:  W kręgach władzy,  seria o Chyłce,  Behawiorysta, Głosy z zaświatów

Yuval Noah Harari: Homo sapiens, 21 lekcji na XXI wiek, Homo deus

Gabriel García Márquez:  Sto lat samotności

Aldous Huxley : Nowy wspaniały świat

Agathy Christie: Mężczyzna w brązowym garniturze, Morderstwo w Orient Expressie

Martin Seligman:  Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie

Robert Hare: Psychopaci są wśród nas

Skynner, Cleese: Żyć w rodzinie i przetrwać

Anne Schutzenberger:  Tajemnice przodków.  Ukryty przekaz rodzinny

Bartek Dobroch: Broad Peak. Niebo i piekło

Jon Krakauer : Wszystko za Everest

Adam Bielecki: Spod zamarzniętych powiek

Frey James:  Milion małych kawałków

Kaysen Susanna:  Przerwana lekcja muzyki

Selby Hubert Jr.:  Requiem dla snu

Keyes Daniel:  Człowiek o 24 twarzach

Victor E Frankl:  Człowiek w poszukiwaniu sensu

Carl Jung:  Wspomnienia sny myśli

Chriesien Vere Felscherinow:  My dzieci z dworca zoo

Katarzyna T. Nowak: Rok na odwyku

Anna Płońska : Jak pokonać trudności z funkcjami na lekcjach matematyki w szkole ponadpodstawowej

Agnieszka Krawczyk:  Lato w Pensjonacie pod Bukami,    Magiczne miejsce,  Zawsze w porę,  Lato wśród wydm

Agnieszka Lingas-Łoniewska: Bez pożegnania

Małgorzata Rogala: Zapłata, Dobra matka, Ważka,  Zastrzyk śmierci

Magdalena Witkiewicz: Jeszcze się kiedyś spotkamy

Albena Grabowska: Matki i córki

George Orwell:  Folwark zwierzęcy

George Orwell:  Rok 1984

Gustave Flaubert:  Pani Bovary

Maria Kuncewiczowa: Cudzoziemka

Joseph Conrad: Lord Jim

Władysław S. Reymont: Chłopi

Bolesław Prus: Z legend dawnego Egiptu

Sławomir Mrożek: Słoń

Jacek Dukaj: Katedra

Antoni Libera: Madame

Andrzej Stasiuk: Opowieści  galicyjskie

Olga Tokarczuk: Profesor Andrews w Warszawie

 

Camilla Lackberg: Złota klatka, Kaznodzieja

Elizabeth Hoyt: Książę nocy

  1. Green: Gwiazd naszych wina

Filip Sprinder: Miedzianka

Adam Lang: Nagroda pocieszenia

Pernille Ripp: Uczyć (się) z pasją

Ron Fry: Jak się uczyć

Wiesław Myśliwski:  Widnokrąg

Christophe Galfard: Wszechświat w twojej dłoni

Caroline Eriksson: Zniknięcie

Ken Wilber: Śmiertelni nieśmiertelni

Kate Quinn: Sieć Alice

Wojciech Dutka: Kurier z Teheranu

Julia Biel:  To nie jest, do diabła, love story!

Heather Morris: Podróż Cilki

Raynor Winn: Słone ścieżki

Beata Kowalik: No pasa nada!

Fannie Flagg: Boże Narodzenie w Lost River

Olga Rudnicka: Byle do przodu

Magdalena Witkiewicz: Moralność pani Piontek

Agata Przybyłek: Nie zmienił się tylko blond

Evzen Bocek: Ostatnia arystokratka

Betty MacDonald: Jajko i ja

Wojciech Chmielarz: Wyrwa

Lucinda Riley:  Siostra Słońca. Siedem sióstr

Joanna Chmielewska: Mąż zastępczy

Rafał Wojaczek : Prawdziwe życie bohatera

Dorota Combrzyńska-Nogala : Restaurant Day

Marek Hłasko:  Piękni dwudziestoletni

Jandy Nelson:  Oddam ci słońce

Brenda Rufener: Tam gdzie mieszkam

Aileen Orr:  Niedźwiedź Wojtek. Niezwykły żołnierz Armii Andersa

Charlotte Watts:  Życie bez stresu

Adam Alter:  Uzależnienia 2.0

Diana R Jenkins : Trudny temat? Rozmawiam

  1. Pawlikowska: Księga dobrych myśli

Kortko Dariusz, Watoła Judyta: Religa. Biografia najsłynniejszego polskiego kardiochirurga

Adam Kay: Będzie bolało

Marianna Fijewska:  Trudny przypadek. Prawdziwe historie polskich lekarzy

Roman Klasa: Operator 112. Relacja z centrum ratowania życia

Lysa Walder:  Na sygnale. Z życia ratownika medycznego

Katarzyna Puzyńska: Policjanci. W boju

Jerzy Dziewulski,  Krzysztof Pyzia:  Jerzy Dziewulski o polskiej policji

Wacław Makowski: Cywil w wojsku Wspomnienia z życia i wojen

Bogusław Pacek:  Wojska Specjalne Sił Zbrojnych RP

Katarzyna Puzyńska: Policjanci. Ulica

Marcin Ogdowski: Ostatni świadek

Rafał Pasztelański, Joanna Pasztelańska:  Strażacy

Marek Ławrynowicz:  Mundur

Wojciech Cejrowski:  Piechotą do źródeł Orinoko,  Podróżnik WC

Katarzyna Nowakowska: Skandal

Anna Ficner-Ogonowska: Jeśli zatęsknię

Colleen Hoover: Gdyby nie ty

Louisa May Alcott: Małe kobietki

Christine Riccio:  Drugie podejście

Kandi Steiner: Droga do ciebie

Jennifer O’Toole: (Sekretna) księga asperdzieciaka

Christiane Preissmann:  Asperger

Alyson Beytien:  Autyzm na co dzień

Catherine Faherty:  Autyzm… co to dla mnie znaczy?

Robert Alberti: Asertywność

Konrad Ambroziak: Depresja nastolatków

David DuChemin: Zdjęcia z duszą. Jak zostać fotografem z wizją

Henry Caroll:  Fotografuj ludzi jak mistrz

Bryan Peterson Fotografia bez tajemnic

Scott Kelby:  Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Najlepsze wskazówki

Antologia poezji polskiej

Rafał Opoń:  Dziś już nikt nie czyta poezji. Pokolenie rupieci

Ewa Anna Oleksiuk:  Tomik poezji z rękawa

Mario Escobar:  Dzieci żółtej gwiazdy

Alicja Sinicka:  Obserwatorka

  1. A. Paris: Dylemat

Deborah Feldman:  Unorthodox. Jak porzuciłam świat ortodoksyjnych Żydów

Agata Przybyłek:  Zrobię dla ciebie wszystko

Ilona Gołębiewska:  Zaczekaj na miłość

Jamie McGuire:  Nasze wszystkie światła

Kinga Gąska:  Miłość aż po rozwód

Maura Ellen Stokes: Zdarzyło się wczoraj

Thomas Cathcart:  Dylemat wagonika

Mateusz Grzesiak: Psychologia Hejtu, czyli jak radzić sobie z krytyką w życiu osobistym i zawodowym

Katarzyna Bonda:  Tylko martwi nie kłamią

Clive Gifford:  Złudzenia wzrokowe

Graham Lawton: Początki (prawie) wszystkiego

Juan Luis Arsuaga: Życie. Fascynująca podróż przez 4 miliardy lat

Aleksandra Dejewska: Bulimia. Moja historia choroby

Gladwin Peter,  Jan Greenough:  Powstać z popiołów. Historia chłopca, który…

Revol Elisabeth: Przeżyć. Moja tragedia na Nanga Parbat

Przemysław Wilczyński: Malarz obłędu

Heather Morris: Tatuażysta z Auschwitz

Katarzyna Miller: Blaski życia, Instrukcja  obsługi faceta,  Instukcja obsługi toksycznych ludzi

Mia Sheridan: Bez winy

Susane Cain: Ciszej proszę…

Jane Austen:  Duma i uprzedzenie

Suzanne Young:  Dzikie serca

Todd Annette Breaux:  Jak to robią najlepsi naucz.7 prostych sekretów

Andrzej Bubrowiecki: Jak wyjść z dołka emocjonalnego
Michał Rusinek:  Nic zwyczajnego. O Wisławie Szymborskiej

Bernard Minier: Nie gaś światła

Nicholas Sparks: Pamiętnik

Weronika Gogola: Po trochu

Lisa Timms: Pomoc dla nastolatków ze spectrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie…

Oscar Wilde:  Portret  Doriana Graya

Pavel Ota: Puchar od Pana Boga

Anna Bikont: Sendlerowa

Nick Bostrom: Superinteligencja. Scenariusze, strategie…

Sarah Lotz: Troje

Jan Niżnikiewicz:  Droga do nieśmiertelności. Felietony medyczne

Wiesław Wernic:  Sierżant konnej policji

Paweł Reszka: Mali bogowie. O znieczulicy lekarzy.

Johann Hari: Ścigając krzyk dzieje wojny z narkotykami

Misja wojska. Szkice o siłach zbrojnych…

Dariusz Loranty , Aleksander Majewski: Spowiedź psa. Brutalna prawda o polskiej policji

Artur Hajzer : Atak rozpaczy


 Zasady korzystania z biblioteki szkolnej
w III Liceum Ogólnokształcącym im. Generała Władysława Andersa
w trakcie epidemii COVID-19

 

  1. Biblioteka czynna jest według harmonogramu wywieszonego na drzwiach.
  2. W wypożyczalni może przebywać tylko jedna osoba.
  3. Wypożyczenia odbywają się przez okno łączące czytelnię z wypożyczalnią.
  4. Obsługę czytelników realizuje bibliotekarz zaopatrzony w maseczkę oraz rękawiczki.
  5. Czytelnik zobowiązany jest do stosowania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w bibliotece, w szczególności do zakrywania ust i nosa, dezynfekowania rąk, zachowania bezpiecznego dystansu pomiędzy osobami oczekującymi.
  6. Pomieszczenia mają być systematycznie wietrzone (co godzinę).
  7. Po przyjęciu książek od użytkownika każdorazowo dezynfekowany jest blat, na którym leżały książki.
  8. Wszystkie zwracane materiały biblioteczne podlegają 3 dniowej kwarantannie w wyznaczonym pomieszczeniu bibliotecznym.
  9. Oddawane książki są oznaczane datą, w której zostały przyjęte. Są też wyłączone z wypożyczania do czasu zakończenia kwarantanny, po tym okresie włączone do użytkowania.
  10. Istnieje możliwość korzystania z czytelni, w której jednocześnie mogą przebywać dwie osoby.
  11. Zachęcamy do rezerwowania i zamawiania zbiorów bibliotecznych oraz terminów korzystania z czytelni poprzez dziennik elektroniczny.

Wyniki V Miejskiego Konkursu plastycznego na plakat promujący czytelnictwo

Do konkursu zgłoszono 142 prace ze szkół podstawowych  z Dąbrowy Górniczej. Wszystkie nadesłane plakaty były bardzo ciekawe, wykonane różnymi technikami. Promowały wartości książek oraz czytania. Jury po burzliwych naradach wyłoniło zwycięzców:

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 1-3:

I miejsce: Wojciech S. – Szkoła Podstawowa nr 28

II miejsce: Hanna G.– Szkoła Podstawowa nr 8

III miejsce: Alicja P. – Szkoła Podstawowa nr 3

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 4-6:

I miejsce: Katarzyna C. – Szkoła Podstawowa nr 3

II miejsce: Julian J. – Szkoła Podstawowa nr 2 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym

III miejsce: Pola W. – Szkoła Podstawowa nr 12

Wyróżnienie: Zofia G. – Szkoła Podstawowa nr 33 w Zespole Szkół Sportowych

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 7-8:

I miejsce: Zuzanna Ć. –  Szkoła Podstawowa nr 12

II miejsce: Krystian P. – Szkoła Podstawowa nr 29

III miejsce: Lidia K. – Szkoła Podstawowa nr 12

Organizatorzy serdecznie zapraszają wymienionych uczniów wraz z opiekunami na uroczyste wręczenie nagród, które odbędzie się w dniu 02.03.2020r. (poniedziałek) o godzinie 10.00 w III Liceum Ogólnokształcącym im. Generała Władysława Andersa, ul. B. Prusa 3 w Dąbrowie Górniczej.


HARMONOGRAM PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

W ROKU SZKOLNYM 2019/2020

PONIEDZIAŁEK

WTOREK

ŚRODA

CZWARTEK

PIĄTEK

7.30 – 11.30 7.30 – 15.30 7.30 – 15.30 7.30 – 15.30 7.30 – 9.30

REGULAMIN CZYTELNI 

  1. Z czytelni mogą korzystać wszyscy uczniowie, pracownicy szkoły, rodzice.
  2. W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów zgromadzonych w bibliotece tj. ze zbiorów czytelni i wypożyczalni. Każdy korzystający zostanie wpisany do zeszytu odwiedzin.
  3. Korzystanie z czytelni jest bezpłatne.
  4. W czytelni obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków.
  5. Z księgozbioru podręcznego i czasopism bieżących można korzystać tylko na miejscu.
  6. Czytelnik odpowiada za książki, czasopisma, płyty, sprzęt, z których korzysta.
  7. Sprzęt techniczny obsługuje tylko nauczyciel.

REGULAMIN BIBLIOTEKI

Biblioteka szkolna jest pracownią interdyscyplinarną służącą realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły.

Ze zbiorów zgromadzonych w bibliotece można korzystać:
– wypożyczając je do domu,
– czytając lub przeglądając na miejscu,
– wypożyczając lub przeglądając w pracowniach przedmiotowych.

Prawa i obowiązki czytelników

  1.  Z biblioteki mogą korzystać:
    – uczniowie,
    – nauczyciele,
    – inni pracownicy szkoły,
    – rodzice.
  2. Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
  3. Korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone materiały.
  4. Jednorazowo można wypożyczyć 3 książki na okres miesiąca.
  5. Wobec czytelników przetrzymujących książki stosuje się procedurę wstrzymania dalszych wypożyczeń do momentu zwrotu zaległych pozycji.
  6. Czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu pozycji.
  7. W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki i innych materiałów czytelnik zobowiązany jest zwrócić taką samą pozycję albo inną wskazaną przez bibliotekarza.
  8. Wszystkie wypożyczone materiały powinny być zwrócone na tydzień przed zakończeniem roku szkolnego.
  9. W przypadku zmiany miejsca pracy lub szkoły czytelnik zobowiązany jest przed odejściem rozliczyć się z biblioteką.
  10. W bibliotece prowadzone są zajęcia opiekuńczo-wychowawcze dla uczniów nieuczęszczających na lekcje religii.

Wyniki IV Miejskiego Konkursu Plastycznego na plakat promujący czytelnictwo

Do konkursu zgłoszono 62 prace ze szkół podstawowych i gimnazjum z Dąbrowy Górniczej. Wszystkie nadesłane prace były bardzo ciekawe, wykonane różnymi technikami. Promowały wartości książek oraz czytania. Konkurs rozstrzygnięto 28.01.2019r.

Jury po burzliwych naradach wyłoniło zwycięzców:

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 1-3:

I miejsce: Michał G.– Szkoła Podstawowa nr 8

II miejsce: Hanna G. – Szkoła Podstawowa nr 8

III miejsce: Amelia M.– Szkoła Podstawowa nr 28

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 4-6:

I miejsce: Natalia B. – Szkoła Podstawowa nr 8

II miejsce: Kuba M. – Szkoła Podstawowa nr 8

III miejsce: Natalia R. – Szkoła Podstawowa nr 8

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 7-8 oraz Gimnazja:

I miejsce: Nona S. – Szkoła Podstawowa nr 12

II miejsce: Emilia G. – Szkoła Podstawowa nr 12

III miejsce: Grzegorz Z. – Szkoła Podstawowa nr 28

Serdecznie gratulujemy!!!


Wyniki III Miejskiego Konkursu plastycznego na plakat promujący czytelnictwo.

Do konkursu zgłoszono 48 prac ze szkół podstawowych i gimnazjum z Dąbrowy Górniczej. Wszystkie nadesłane prace były bardzo ciekawe, wykonane różnymi technikami. Promowały wartości książek i czytania.

Jury po burzliwych naradach wyłoniło zwycięzców:

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 1-3:

I miejsce: Małgorzata Maraś – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 – opiekunowie:              mgr Małgorzata Szwej, mgr Edyta Szumilas

II miejsce: Wiktoria Wolniaczyk – Szkoła Podstawowa nr 30 – opiekun mgr Ewa Pałac

III miejsce: Radosław Tylec – Szkoła Podstawowa nr 28 z Oddziałami Przedszkolnymi – opiekun mgr Aleksandra Roch

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 4-7:

I miejsce: Nona Sevanyan – Szkoła Podstawowa nr 12 – opiekun mgr Bożena Gala

II miejsce: Emilia Gasztyk – Szkoła Podstawowa nr 12 – opiekun mgr Bożena Gala

III miejsce: Grzegorz Zub – Szkoła Podstawowa nr 28 z Oddziałami Przedszkolnymi – opiekun mgr Aleksandra Roch

Kategoria Gimnazja:

I miejsce:  Katarzyna Ostaszewska – Gimnazjum nr 7  – opiekunowie: mgr Katarzyna Paliga, mgr Joanna Szmigiel-Wolska

II miejsce: Mateusz Wolniaczyk – Zespół Szkół Plastycznych – opiekun mgr Ewa Woźniak

III miejsce: Marcel Gaworek Gimnazjum nr 6

Wyróżnienie: Klaudia Machera – Zespół Szkół Plastycznych – opiekun mgr Ewa Woźniak