Klasa społeczno – medialna z promocją zdrowia

SZCZAWNICA-PORONIN-ZAKOPANE

Wycieczka wcale nie zapowiadała się atrakcyjnie – zimno, deszczowo, ponuro….

Ale jakież było nasze zaskoczenie, gdy jechaliśmy już na „zakopianką” i pojawiło się piękne słoneczko, które na dodatek cudownie ogrzewało nasze spragnione przygód i zabawy serduszka: )

Pieniny przywitały nas przepięknym widokiem gór skąpanych w słońcu i mieniących się wszystkimi barwami jesieni – spacer po Szczawnicy, wizyta w Niedzicy (zamek, zapora) po stokroć zwróciły trudy przeżycia 4 godzin w autokarze. A wieczorem, już w Poroninie, dyskoteka.

Drugi dzień to przede wszystkim wjazd kolejką na Butorowy Wierch i doskonała zabawa na Gubałówce – mieliśmy okazję sprawdzić swoje umiejętności w paintballu, co czyniliśmy z wielkim zaangażowaniem – bo przecież zabawa zabawą, ale zwycięstwo też jest ważne.

Wizyta w zakopiańskiej papugarni to też gratka dla wszystkich miłośników w tych ptaków (nie tylko).

Mamy nadzieję, że przed nami jeszcze kilka atrakcyjnych wycieczek.: )

kl. Ic i IIc


DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU: TWORZYMY KULTURĘ SZACUNKU W SIECI

W naszej szkole w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu odbyło się wiele różnego rodzaju imprez. Najpierw w ciągu tygodnia poprzedzającego DBI w każdej klasie zostały przeprowadzone zajęcia edukacyjne w wymiarze dwóch godzin (na godzinach wychowawczych i na informatyce) dotyczące bezpieczeństwa w sieci, z akcentem na wzajemne relacje pomiędzy internautami. Uczniowie obejrzeli filmik „Dodaj znajomego” i układali zasady antyhejtowe. Wspólnie zaśpiewaliśmy piosenkę „Przytul hejtera”. Uczniowie dowiedzieli się, z jakimi oszustwami internetowymi mogą się spotkać i jak sobie z nimi radzić. Ponadto nasza młodzież mogła się zmierzyć w Quizie online, przygotowanym przez nauczyciela informatyki, dotyczącym Bezpieczeństwa w sieci.

 


Profilaktyka zaburzeń odżywiania i postrzegania własnego ciała w okresie dorastania

Po raz kolejny uczniowie klasy społeczno – medialnej z promocją zdrowia wzięli udział w wykładzie  na Uniwersytecie SWPS w Katowicach.

Podczas spotkania 18 stycznia 2018 r. prowadzący starał się odpowiedzieć na następujące pytania: Czym są bulimia i anoreksja? Kiedy nie lubienie własnego wyglądu zaczyna być poważnym problemem? Czy można się uzależnić od budowania masy mięśniowej i ćwiczeń na siłowni? Dlaczego tak wielu ludzi nie akceptuje własnego wyglądu? Gdzie szukać pomocy, jeśli my albo nasi bliscy mamy problem z postrzeganiem własnego ciała?

W okresie dojrzewania ciało jest dla nastolatka źródłem wielu sprzecznych emocji i punktem odniesienia dla ogólnej samooceny. Kreowany przez media wizerunek atrakcyjnej kobiety i mężczyzny powoduje, że ciało staje się dyskomfortem związanym z rozbieżnością między „ideałem” a odbiciem. Obserwujemy wzrastającą liczbę zaburzeń odżywiania wynikającą z podejmowanych rygorystycznych diet, które mają na celu zmniejszenie owej rozbieżności i przybliżenie nastolatka do wizerunku z okładki kolorowego pisma. Rozpaczliwe próby schudnięcia niejednokrotnie kończą się drastycznie i pozostawiają konsekwencje w postaci zaburzonego obrazu ciała na wiele lat. Ciało to temat tabu. Chcemy to odczarować.


Profilaktyka zaburzeń lękowych w okresie dorastania

Jaka jest różnica między zwykłym lękiem, a zaburzeniem lękowym, jak rozpoznawać u siebie i innych objawy zaburzeń takich jak np. fobia społeczna? Jaka jest granica między złością i agresją, gdzie szukać pomocy oraz jak pomóc samemu sobie i innym?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań uzyskali uczniowie klasy społeczno – medialnej z promocją zdrowia podczas wykładu na Uniwersytecie SWPS w Katowicach dnia 14 grudnia 2017 roku.


Klasa I c z promocją zdrowia dba zarówno o zdrowie „ciała i duszy”. W listopadzie klasa zorganizował „Dzień zdrowia psychicznego”, a w grudniu przy okazji jasełek przygotowała ciekawe wystąpienie na temat Zdrowie na wigilijnym stole”


Jasełka

Z okazji świąt Bożego Narodzenia uczniowie z klasy 1C przygotowali Jasełka. Przedstawienie przybliżyło tradycyjną wieczerzę wigilijną wraz z jej obrzędami. Dzięki naszym młodym dietetykom, oprócz przypomnienia sobie o starych, często niepraktykowanych zwyczajach, mogliśmy się przekonać, że nasze babcie dobrze znały się na tym, co kładą na talerze – poznaliśmy wartości odżywcze wybranych potraw związanych z tym wyjątkowym świętem.

Uczniowie pozostałych klas postanowili podzielić się z nami swoimi talentami wokalnymi oraz zdolnościami gry na instrumentach, co zapewniło niesamowity efekt końcowy. Wspólne kolędowanie, towarzysząca muzyka, życzenia od nauczycieli i zaangażowanie wszystkich uczniów dało poczucie prawdziwej przynależności do jednej wielkiej rodziny, jaką jest nasza szkoła.

Szczerze życzę wszystkim czytającym doświadczenia czegoś tak niezwykłego.


 Pamięć Rutki

Ostatnio mieliśmy niewątpliwą przyjemność oglądać w Teatrze Dormana fascynujące przedstawienie w reżyserii Justyny Łagowskiej pt. Pamięć Rutki. Spektakl  ten inspirowany jest prawdziwą historią młodej mieszkanki Będzina Rutki Laskier. Teatralny wehikuł przeniósł  nas do 1943 roku, a potem do świata nastolatków żyjących w stanie zagrożenia. Dynamiczny, oparty na wyraźnym rymie spektakl Justyny Łagowskiej jest grą obrazów, słów, sensów, grą historii z teraźniejszością.

Byliśmy pod ogromnym wrażeniem ! Niektórzy z nas byli zaskoczeni, inni trochę przerażeni, a jeszcze inni zaszokowani tym, co zobaczyliśmy na scenie.

Po spektaklu wzięliśmy udział w warsztatach, które prowadziła teatralna  choreograf.

Polecamy – naprawdę warto – nikt nie wyjdzie obojętny !!!

 


Dnia 05.10.17. wybraliśmy się do Muzeum Śląskiego w Katowicach, by uczestniczyć w zajęciach „Źródła teatru europejskiego”.

Przybliżyły nam one początki i rozwoju teatru antycznego – poznaliśmy podstawowe pojęcia związane z tragedią, przypomnieliśmy sobie architekturę budynku teatralnego, pierwszych twórców antycznej Grecji (Ajschylos, Sofokles…).

Warsztaty teatralne na bazie „Króla Edypa” udowodniły nam, że możliwe jest odegranie tekstu dramatu jedynie przez trzech aktorów.

Dzięki tej wycieczce dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy, mogliśmy wykazać się wiedzą o bogach greckich. Świetnie się bawiliśmy i mamy nadzieję, że nie był to nasz tak aktywny pobyt w tym muzeum.

 


29 września 2017r klasa I c LO medialna z promocją zdrowia oraz klasa II z rozszerzoną biologią brały udział w „Dniach Otwartych ”Wydziału Farmaceutycznego z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej w Sosnowcu. Uczniowie w ramach „Dni Otwartych” m.in. zwiedzali katedrę, zapoznali się z metodami prowadzenia ćwiczeń, wyposażeniem sal laboratoryjnych, pokazami przykładowych ćwiczeń oraz spotkali się ze studentami z samorządu studenckiego i kół naukowych. Uczniowie uczestniczyli m.in. w następujących warsztatach: na Katedrze i Zakładzie Genetyki Medycznej: „Co w genach piszczy”, w Zakładzie Chemii Analitycznej: „Poczuj chemię do chemii”, na Katedrze i Zakładzie Immunologii i Serologii: „Co kryje kropla krwi?”, na Katedrze i Zakładzie Biochemii: „Biochemiczny escape room”, na Katedrze i Zakładzie Biofarmacji: „Chemia jest piękna, a farmacja jeszcze piękniejsza”, w Zakładzie Parazytologii: „Kleszcze i … coś jeszcze”, na Zakładzie Biotechnologii i Inżynierii Genetycznej: „Molekularna strona życia komórek – co oferuje biotechnologia?”, na Katedrze i Zakładzie Mikrobiologii i Wirusologii: „Czy grozi nam era post-antybiotykowa” i wiele, wiele innych.


W dniu 19.09.2017 klasa I LO c oraz klasa II LO z rozszerzoną biologią uczestniczyła w wykładach i warsztatach na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska.